fredag 25. oktober 2013

Ull i bruk

Etter oppfordring fra monstermønster om å vise frem genserbeholdningen har også jeg sett litt inn i skapet og tatt frem for fotografering.
Jeg strikker mye og det meste havner i andre skap enn mitt eget men når jeg begynte å plukke frem viste det seg å være litt mer ull i hjemlige skap enn jeg hadde tenkt over.
Men det skal også sies at den eldste genseren er 20 år gammel.....


Genseren i front er den aller første store genseren jeg strikket og det var enten sommeren jeg fylte 16 eller 17 år (litt usikker her).
Den er strikket i type østlandsgarn/vestlandsgarn og er utrolig mye brukt og har holdt seg godt. De senere år har den dessverre vært mest skapfyll av den nostalgiske typen, den var tross alt den første.

Den blå med lilla mønster er en kjole/tunika som er strikket i østlandsgarn (tror jeg). Ble vel egentlig litt i største laget men likevell brukt endel, da med belte i livet.

Den hvite er en VM genser og strikket i heilo. Den er godt brukt og av typen som er blitt varmere etter mange gangers vask. Noe tovet men ikke værre enn at genseren er fullt brukbar om enn ikke så ofte i bruk lengre.

Den røde og hvite er antakelig strikket i superwash fra gjestdal. Den er også endel brukt og er fremdeles like god som ny. Den er lite brukt de senere år pga. isydde ermer med endel vidde som blir veldig klumpete under jakker med smale ermer.

Den blå med fletter er siste skudd på strikkefronten. Strikket senhøstes i fjor og er enormt mye brukt det siste året. Strikket i nepal og har litt tilløp til nupper.

Den ensfargede røde ble strikket helt på frihand med raglanfelling pga. de tidligere omtalte smale jakkeermene. Den er strikket i noe som het klassisk alpakka fra drops (noe tykkere enn den alpakkaen de har nå). Denne har så absolutt vært en favoritt og er enormt mye brukt, noe den så smått bærer preg av. Den har holdt seg godt gjennom bruk og vask.

Sånn ser gensergarderoben min ut i skrivende stund, men min høyt elskede Fanajakke må nevnes selv om den ble sendt til de evige strikkehimler i vinter og bare knappene ligger igjen i syskrinet i håp om gjenbruk. Fanajakken ble strikket altfor stor og kunne fort endt som skapfyll men frossen som man er ble det verdens beste hjemmejakke og til slutt totalt utslitt.

Mannen er storbruker av ullgensere og flere er strikket til han også.


Disse tre ligger for øyeblikket i skapet, to er med ut på jobb.
Den lyse islendingen er strikket i Karisma fra drops, utrolig myk og god men er litt usikker på om det er "hold" nok i den for å brukes til arbeidsgenser, det får tiden vise. De to andre er flere år gamle, mye brukt og vasket, strikket i superwash fra gjestdal og holder seg godt. (bortsett fra halsene som er fornyet etter slitasje).

Husets tenåring derimot er ingen storbruker av ull til mors store fortvilelse, en ny lue er alt som er ønsket av og til.
Hun har selvfølgelig et alternativ, Marius med rund sal som er strikket i Karisma fra drops, som altfor sjeldent er i bruk.

2 kommentarer:

  1. Så kjekt å se genserne! Jeg hadde også en slik som du hadde i front, mamma strikket lik til meg og brodern da vi var tretten og femten, og de ble utrolig mye brukt! Fikk litt savn da jeg så den :)

    SvarSlett