torsdag 19. mai 2011

Strikket bunad til konfirmanten

Nordlandsbunaden til frøkna er helt etter forskriften, pent brodert og levert av husfliden.
I mitt hode er den strikket.


Jeg hadde en drøm om å brodere den selv og fikk meg en prøvelapp for å prøve meg på broderiene.
For å si det sånn så innså jeg fort at dette hadde stort potensiale for å bli et evighetprosjekt.....
Broderingen ble skrinlagt og jeg fortsatte med det jeg kan best, å strikke.
Så jeg har strikket, solgt og spart.
Jeg kom nesten i mål, manglet ikke mye da bunaden ble hentet hos husfliden.
Arbeidet på selve bunaden har andre stått for men du og du hvor mange timer med garn og pinner som ligger bak.

Nydelig bunad og en flott konfirmant!

5 kommentarer:

  1. Ja man kan vel fint se det den veien også. Det ligger mange timer bak vårt arbeie også. Og spesiellt hvis du har spart til denne.

    Ønsker deg en fin kveld videre
    Klem

    SvarSlett
  2. Nydelig bunad!
    Har så lyst på selv men tror nok ikke det, alt for dyrt. Vurdere å prøve meg på brodering men...:

    SvarSlett
  3. Jeg har ikke brodert bunad noen gang. Er ikke glad i og brodere. Vil heller strikke som jeg er veldig flink til :))

    SvarSlett
  4. Ja, da er jo bunaden egentlig så godt som strikket ;) Skjønner at det ligger mange timers jobb og hardt arbeid bak både for deg og for den som laget bunaden.

    SvarSlett
  5. Wow, så lurt å bruke strikkesparingen til noe så flott! Det ligger utrolig mange timer med strikking, og ikke minst brodering, bak bunaden! Du satte meg virkelig på en idé omkring hva jeg kan bruke strikkesparinga mi til :) Mannen i huset har vurdert å skaffe seg kystdrakten etter hvert, så kanskje jeg skal spare i hemmelighet til han...?

    SvarSlett